czwartek, 14 maja 2020

Zabawy ortograficzne



Ortografia sprawia dzieciom dużo kłopotu. Zasady pisowni naszego języka ojczystego są bowiem dość skomplikowane. W nauce ortografii pomogą z pewnością odpowiednie techniki uczenia i zapamiętywania, takie jak: zabawy z ortografią i rymowanki.
Rymowanki – przykłady.
Rz po spółgłoskach
W takich wyrazach jak drzewo, wrzątek, brzask,
krzyk, drzazga, prztyczek, Grzesiu oraz trzask,
ponieważ ,,rzet’’ po spółgłosce stoi,
to zawsze tam będzie ,,er zet’’, mili moi.
Pamiętajcie o tym – taka moja rada,
,,er zet’’ po spółgłoskach to ważna zasada.
Pszenica i pszczoła
Pszenica i pszczoła to znany wyjątek,
który zapamiętasz na dobry początek,
bo tu nietypowo – po ,,pe’’ piszesz ,,esz’’.
Jeśli nie wiedziałeś, to teraz już wiesz.
Kura
Przez ,,u’’ zwykłe piszesz kura,
bo tu ,,u’’ to kurza dziura.
Do tej dziury – to nie bajka –
kura znosi swoje jajka.
Zajrzyj do ,,u’’ tego potem – Może znajdziesz jajko złote…
Pobaw się ortografią
Zabawy ortograficzne aktywizują, skłaniają człowieka do różnorodnej działalności, intensyfikują proces nauczania ortografii.
,,Loteryjka obrazkowo – wyrazowa’’
Każda loteryjka zawiera 16 wyrazów odnoszących się do jednej reguły ortograficznej. Elementy gry możemy sami wykonać. Potrzebne są dwa kartoniki o wymiarach 16x10 cm. Każdy kartonik dzielimy na 16 równych prostokątów. Na jednym wypisujemy wyrazy. Na drugim rysujemy lub naklejamy obrazki. Kartonik z obrazkami stanowi kartę loteryjki, natomiast kartonik z wyrazami rozcinamy i otrzymujemy kartki do przykrywania.
Przykład
Z ,,rz’’ po spółgłosce: krzewy, brzoza, drzwi, drzewa, brzeg, trzy, grzędy, grzyb, trzynaście, grzebień, skrzypce, trzydzieści, Krzyś, krzywa, krzesło, skrzydło. Do takiej planszy należy dołączyć kartoniki z obrazkami tych wyrazów.
Można także wykonać loteryjkę na ,,ó’’ niewymienne, wyrazy z ,,h’’, itd.
,,Uzupełnianka’’

Na dwóch kartkach papieru naklejamy obrazki lub rysujemy po kilka przedmiotów w jednakowej liczbie na każdej kartce. Nazwy poszczególnych przedmiotów podpisujemy pod obrazkami. W każdym z tych wyrazów opuszczamy po jednej lub po dwie litery. Litery te piszemy na osobnych prostokącikach. Każdy z dwóch graczy otrzymuje kartkę z obrazkami i wyrazami oraz komplet opuszczonych w wyrazach liter. Gra polega na tym, że na dany znak dzieci rozpoczynają układanie brakujących liter do poszczególnych wyrazów. Wygrywa ten, kto pierwszy poprawnie zapełni wszystkie wolne miejsca w wyrazach.


Przyjemnej zabawy!
Maria Otręba