Ortografia
sprawia dzieciom dużo kłopotu. Zasady pisowni naszego języka
ojczystego są bowiem dość skomplikowane. W nauce ortografii pomogą
z pewnością odpowiednie techniki uczenia i zapamiętywania, takie
jak: zabawy z ortografią i rymowanki.
Rymowanki
– przykłady.
Rz
po spółgłoskach
W
takich wyrazach jak drzewo,
wrzątek,
brzask,
krzyk,
drzazga,
prztyczek,
Grzesiu
oraz trzask,
ponieważ
,,rzet’’
po spółgłosce stoi,
to
zawsze tam będzie ,,er
zet’’, mili
moi.
Pamiętajcie
o tym – taka moja rada,
,,er
zet’’ po
spółgłoskach to ważna zasada.
Pszenica
i pszczoła
Pszenica
i pszczoła to znany wyjątek,
który
zapamiętasz na dobry początek,
bo tu nietypowo –
po ,,pe’’ piszesz ,,esz’’.
Jeśli nie
wiedziałeś, to teraz już wiesz.
Kura
Przez ,,u’’
zwykłe piszesz kura,
bo tu ,,u’’
to kurza dziura.
Do tej dziury –
to nie bajka –
kura znosi swoje
jajka.
Zajrzyj do ,,u’’
tego potem – Może znajdziesz jajko złote…
Pobaw
się ortografią
Zabawy ortograficzne aktywizują, skłaniają człowieka do
różnorodnej działalności, intensyfikują proces nauczania
ortografii.
,,Loteryjka obrazkowo – wyrazowa’’
Każda
loteryjka zawiera 16 wyrazów odnoszących się do jednej reguły
ortograficznej. Elementy gry możemy sami wykonać. Potrzebne są dwa
kartoniki o wymiarach 16x10 cm. Każdy kartonik dzielimy na 16
równych prostokątów. Na jednym wypisujemy wyrazy. Na drugim
rysujemy lub naklejamy obrazki. Kartonik z obrazkami stanowi kartę
loteryjki, natomiast kartonik z wyrazami rozcinamy i otrzymujemy
kartki do przykrywania.
Przykład
Z
,,rz’’ po spółgłosce: krzewy, brzoza, drzwi, drzewa, brzeg,
trzy, grzędy, grzyb, trzynaście, grzebień, skrzypce, trzydzieści,
Krzyś, krzywa, krzesło, skrzydło. Do takiej planszy należy
dołączyć kartoniki z obrazkami tych wyrazów.
Można
także wykonać loteryjkę na ,,ó’’ niewymienne, wyrazy z ,,h’’,
itd.
,,Uzupełnianka’’
Na
dwóch kartkach papieru naklejamy obrazki lub rysujemy po kilka
przedmiotów w jednakowej liczbie na każdej kartce. Nazwy
poszczególnych przedmiotów podpisujemy pod obrazkami. W każdym z
tych wyrazów opuszczamy po jednej lub po dwie litery. Litery te
piszemy na osobnych prostokącikach. Każdy z dwóch graczy otrzymuje
kartkę z obrazkami i wyrazami oraz komplet opuszczonych w wyrazach
liter. Gra polega na tym, że na dany znak dzieci rozpoczynają
układanie brakujących liter do poszczególnych wyrazów. Wygrywa
ten, kto pierwszy poprawnie zapełni wszystkie wolne miejsca w
wyrazach.
Przyjemnej
zabawy!
Maria
Otręba